Perspectives for the emotional work study: an individual or organizational problem? / Perspectivas de estudio del trabajo emocional: ¿un problema individual o de la organización?
Resumen
Emotional Work is a relatively new construct associated with a public emotional response mediated by the organization to meet the standards set by an employer when offering a service. His study has focused on the theoretical components; the study of some of its effects on workers and the modeling of organizational behaviors to improve the emotional performance of employees. The challenge of research on Emotional Work is to glimpse it, as a working condition and not only as an individual response, which allows its identification, control or elimination as any other risk factor at work.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Citas
Brotheridge, C. M., y Lee, R. T. (2003). Development and validation of the emotional labour scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76, 365-79.
Cohen S., Janicki-Deverts D., Doyle W.J., Miller G.E., Frank E., Rabin B.S., Turner R.B. Chronic stress, glucocorticoid receptor resistance, inflammation, and disease risk.
Psychological and Cognitivan Science. USA. 2012; 109:5995–5999. doi: 10.1073/pnas.1118355109.
Cole, P. M., Martin, S. E. y Dennis, T. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Development, 75, 317-333.
Côté, S. (2015). A social interaction model of the effects of emotion regulation on work strain. Academy of Management, 30(3), 509-530.
Feldman, L y Blanco, G. (2006). Las emociones en el ambiente laboral: un nuevo reto para las organizaciones. Revista de la Facultad de Medicina, 29(2), 103-108.
Fisher C.D. Emotional Experiences at Work: Do Personality and Demographic Differences Matter. Trabajo presentado en The First Conference on Emotions and organizational Life. Agosto 1998. San Diego, CA.
Funes, S. (2017). Las emociones en el profesorado: el afecto y el enfado como recursos para el disciplinamiento. Educação e Pesquisa, 43(3), 785-798. doi: 10.1590/S1517-9702201610149719
Gabriel, A. S., Cheshin, A., Moran, C. M., y van Kleef, G. A. (2016). Enhancing emotional performance and customer service through human resources practices: A systems perspective. Human Resource Management Review, 26(1), 14-24.
Gómez, H. D. C. (2004). Marketing de emociones. La forma para lograr fidelidad de los clientes. Semestre económico, 7(13), 203-211.
Grandey, A. A. (2000). Emotional regulation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
Grandey, A. A. (2003). When ‘the show must go on’: Surface and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. Academy of Management Journal, 46, 86-96. http://dx.doi.org/10.2307/30040678
Grant, A.M. (2013). Rocking the boat but keeping it steady: the role of emotion regulation in employee voice. Academy of Management, 56, 1703–1723.
Gross, J,J (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281–291. Society for Psychophysiological Research. doi: 10.1017.S0048577201393198.
Hochschild, A.R. (1983). The managed heart. The comerzialitation of human feeling. Berkeley, CA, US: University of California Press.
Hu, T., Zhang, D., Wang, J., Mistry, R., Ran, G., y Wang, X. (2014). Relation between emotion regulation and mental health: a meta-analysis review. Psychological reports, 114(2), 341-362. doi.org/10.2466/03.20.PR0.114k22w4
John, O. P. y Gross, J. J. (2007). Individual differences in emotion regulation. En J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation. New York: The Guilford Press.
Kruml, S. M., y Geddes, D. (2000). Exploring the dimensions of emotional labor: The heart of Hochschild’s work. Management Communication Quarterly,14(1), 8-49.
Lazarus, R y Lazarus, B. (2000). Pasión y razón. La comprensión de nuestras emociones. Barcelona:Paidós.
Martínez, D. (2001). Evolución del concepto de trabajo emocional: dimensiones, antecedentes y consecuentes. Una revisión teórica. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 17(2), 131-153.
Medrano, L., Moretti, L., Ortiz, Á., y Pereno, G. (2013). Validación del Cuestionario de Regulación Emocional Cognitiva en Universitarios de Córdoba, Argentina. Psykhe, 22 (1), 83-96.
Montón C., Pérez-Echevarría MJ., Campos R, et al. (2003). Escalas de ansiedad y depresión de Goldberg: una guía de entrevista eficaz para la detección del malestar psíquico. Atención Primaria, 12. 345-349.
Moreno-Jiménez, B., Gálvez, M., Rodríguez-Carvajal, R y Garrosa, E. (2010). Emociones y salud en el trabajo: análisis del constructo “trabajo emocional” y propuesta de evaluación. Revista Latinoamericana de psicología. Bogotá. 42 (1) 63-73. ISSN: 0120-0534
Morris, J.A. y Feldman, D.C. (1996). The dimensions, antecedents and consequences of emotional labour. Academy of Management, 21, 986-1010
Hochschild, A.R. (1983). The managed heart. The comerzialitation of human feeling. Berkeley, CA, US: University of California Press.
Ortiz, S; Navarro, C; García, E; Ramis, C y Manassero, M. A. (2012). Validación de la versión española de la Escala de Trabajo Emocional de Frankfurt. Psicothema 24 (2) 337-342 ISSN 0214 – 9915
Richards, J.M. y Gross, J.J. (1999). Composure at any cost? The cognitive consequences of emotion suppression. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1033-1044.
Rodríguez-Martínez, M., Tovalin-Ahumada, J. H., Gil-Monte, P. R., Salvador-Cruz, J., y Acle-Tomasini, G. (2018). Trabajo emocional y estresores laborales como predictores de ansiedad y depresión en profesores universitarios mexicanos. Informació psicològica, (115), 93-106.
Silva, H. (2002). Nuevas perspectivas en la biología de la depresión. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 40(1), 9-20. doi:10.4067/S0717-92272002000500002
Spielberger, C.D. (1996). Manual for the State-Trait Anger Expression Inventory Psychological Assessment Resources, Odessa, Resources.
Wong, Y.J., Pituch, K.A., y Rochlen, A.B. (2006). Men’s restrictive emotionality: An investigation of associations with other emotion-related constructs, anxiety, and underlying dimensions. Psychology of Men & Masculinity, 7, 113-126.
Yeong-Gyeong, Ch. y Kyoung-Seok, K. (2015). A Literature Review of Emotional Labor and Emotional Labor Strategies. Universal Journal of Management, 3, 283 - 290. doi: 10.13189/ujm.2015.030704
Zapf, D. (2002). Emotion work and psychological well-being A review of the literature and some conceptual considerations. Human Resource Management Review, 12, 237–268.
Zapf, D., Mertini, H., Seifert, C., Vogt, C., Isic, A., Fischbach, A., y Meyer,K. (2001). Frankfurt Emotion Work Scales-English version 4.0. En: A. Fischbach (2003), “Determinants of emotion work”. Disertación para obtener el doctorado de la Facultad de Matemáticas y Ciencias Naturales de la Georg-August-Universität zu Göttingenavailable. En https://www.researchgate.net/profile/Andrea_Fischbach/publication/35902026_Determinants_of_emotion_work_Elektronische_Ressource/links/558955f408ae2affe71481f8. Recuperado 25 Noviembre 2014).
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Al proponer un trabajo para su publicación, los autores aceptan las condiciones contenidas en las presentes normas de la revista Red de Investigación en Salud en el Trabajo y conservan los derechos patrimoniales sobre el artículo en cuestión, a fin de que ésta lo edite, publique, reproduzca, difunda, comercialice, traduzca o autorice su traducción a cualquier idioma.
Los artículos aceptados serán publicados en la revista Red de Investigación en Salud en el Trabajo bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Los trabajos propuestos deberán ser originales e inéditos, y no podrán presentarse a ninguna otra revista mientras se encuentren sometidos a la consideración de la revista Red de Investigación en Salud en el Trabajo. También se reciben trabajos completos publicados previamente en forma de resumen, o trabajos no publicados presentados en congresos o seminarios.
Todos los trabajos serán publicados con pleno conocimiento de los autores.
Los artículos firmados son responsabilidad de los autores y no necesariamente reflejan la opinión de la revista, o de la institución a la que están afiliados los autores.