Determination of Learning Styles in students of the Specialization in Occupational Health / Determinación de los Estilos de Aprendizaje en estudiantes de la Especialización en Salud en el Trabajo

Resumen

I


Introduction: Identifying student learning styles using digital tools is necessary in an educational system that uses ICT tools to enhance teaching and learning. Data analysis shows how students learn and allows teaching activities to be planned according to those learning styles.


Objectives: Apply the Honey-Alonso Questionnaire of Learning Styles (CHAEA) online, to identify learning styles and provide feedback to students of the Occupational Health Specialty.


Method: A form was developed in GoogleDocs complemented with JavaScript and HTML5 for data collection and generation of personalized reports sent by email when answering the instrument; the learning styles of the students of the Specialization were determined and the results were contrasted to verify their functionality.


Results: The dominant styles in the students of the specialization in occupational health are Theoretical and Pragmatic. Most students have two or more dominant learning styles, which allows establishing effective strategies for most students.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Citas

Aguilera, P. E. y Ortiz, T. E. (2010). La caracterización de perfiles de estilos de aprendizaje en la educación superior, una visión integradora. Revista De Estilos De Aprendizaje, 3(5). https://doi.org/10.55777/rea.v3i5.900
Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (1997). Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora (7°ed). Mensajero. https://www.researchgate.net/publication/311452891_Los_Estilos_de_Aprendizaje_Procedimientos_de_diagnostico_y_mejora
Betancourt, K. G., Betancourt, M V. y Brunet, G. B. (2021). Estilos de aprendizaje en estudiantes de primer año de Estomatología de Camagüey. Humanidades Médicas, 21(3), 888-900. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300888&lng=es&tlng=es.
Castro, S. y de Castro, B. G (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: Una propuesta para su implementación. Revista de Investigación, (58),83-102. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140372005
Cognuck, S. Q., Flauzino, R. H., Elias, L. L. K., & Troncon, L. E. D. A. (2023). Estilos de aprendizagem de estudantes de graduação de diferentes profissões da saúde de uma instituição. Revista Brasileira de Educação Médica, 47, e003. https://www.scielo.br/j/rbem/a/VHVtYsvNJbSKJWzvQdDm8Sc/
Corva, M. A. (2022). Estudio longitudinal sobre los Estilos de Aprendizaje en estudiantes de Medicina. [Tesis de licenciatura, Universidad FASTA] Repositorio institucional Universidad FASTA. http://redi.ufasta.edu.ar:8082/jspui/handle/123456789/366
Gutiérrez, M. T. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y "aprender a aprender". Tendencias Pedagógicas, 31, 83–96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004 .
Hernández, B. I., Suárez, Y. C. C. y de las Mercedes Hernández, S. (2022, 20 de noviembre a 30 de diciembre). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de primer año de medicina. [presentación en jornada] EdumedHolguín2022. https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin22/2022/paper/viewPDFInterstitial/49/27
López, J. D. J. D. M., Meza, M. E. C. Z., Saavedra, C. H. V., Fernández, L. C., Lagunes, O. M., Hernández, C. O. y Ortega, C. B. P. (2021). Estilos de aprendizaje en estudiantes de ciencias de la salud y universidad intercultural de la universidad veracruzana. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4798-4818. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.660
Marotias, A. (2021). La educación remota de emergencia y los peligros de imitar lo presencial. Hipertextos, 8(14), 173–177. https://doi.org/10.24215/23143924e025
Marrero L. M. (2021, 20 de Noviembre a 20 de diciembre). Caracterización de los estilos de aprendizaje de residentes de Higiene y Epidemiología de Camagüey, 2021. [presentación en jornada] EdumedHolguín2021. https://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/view/155
Marzano, R. J., Pickering, D. J., Arredondo, D. E., Blackburn, G. J., Brandt, R. S., Moffett, C. A., Paynter, D. E., Pollock, J. E., Whister, J. S. y de Cutiérrez, H. G. (2014). Dimensiones del aprendizaje: Manual para el maestro (1st ed.). ITESO. https://doi.org/10.2307/j.ctvdmx0tz
Mora-Guevara JLA, Marroquín-Segura R. Flores-Cabrera Y, Liy G, Ponce MT. (2016). Determinación de los estilos de aprendizaje en una muestra de alumnos de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Anáhuac, México Norte. REVALUE. Revista de evaluación educativa 2016; 5 (2):1-21.
Morales-Cadena, G. M., & Lagunes-Costales, V. (2023, abril). Estilos de aprendizaje en médicos residentes de especialidades clínicas y quirúrgicas. Anales de Otorrinolaringología Mexicana, 68(1), 1-6. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=110358
Orlandoni, G. (2010). Escalas de medición en Estadística. Telos. Revista De Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 12(2), 243. https://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/2415
Palacios, S., Matus, O., Soto, A., Ibáñez, P. y Fasce, H. (2006). Estilo de aprendizaje del primer año de medicina según cuestionario Honey Alonso: publicación preliminar. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 3(2), 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6292576
Torales, J., Barrios, I., Villalba-Arias, J., Camacho, C., Gómez-Cantore, J., San Miguel, C., Giménez, E. y Aparicio, C. (2018). Estilos de aprendizaje de estudiantes de Medicina de primer año de la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Anales de la Facultad de Ciencias Médicas (Asunción), 51(2), 27-36. https://doi.org/10.18004/anales/2018.051(02)27-036
UNAM. (2017). Agenda Estadística UNAM 2016. Universidad Nacional Autónoma de México.
https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2016/disco/index.html
UNAM. (2018). Agenda Estadística UNAM 2017. Universidad Nacional Autónoma de México.
https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2017/disco/index.html
UNAM. (2019). Agenda Estadística UNAM 2018. Universidad Nacional Autónoma de México.
https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2018/disco/index.html
UNAM. (2020). Agenda Estadística UNAM 2019. Universidad Nacional Autónoma de México.
https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2019/disco/index.html
UNAM. (2021). Agenda Estadística UNAM 2020. Universidad Nacional Autónoma de México.
https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2020/disco/index.html
Publicado
2023-12-17
##submission.howToCite##
SOTO ESPINOSA, Juan Luis; HERRERA MÁRQUEZ, Alma Xóchitl; MORENO ZAGAL, Maricruz. Determination of Learning Styles in students of the Specialization in Occupational Health / Determinación de los Estilos de Aprendizaje en estudiantes de la Especialización en Salud en el Trabajo. Red de Investigación en Salud en el Trabajo, [S.l.], v. 6, n. 11, p. 37-52, dic. 2023. ISSN 2594-0988. Disponible en: <https://rist.zaragoza.unam.mx/index.php/rist/article/view/725>. Fecha de acceso: 01 mayo 2024

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##